Circus op School

Sinds 1997 begeleidt Circusschool de Hoogte talloze
circusprojecten voor basis en middelbaar onderwijs.
(zie referenties)

Veel scholen kiezen het circus als thema voor hun project.
Dat is niet zo verwonderlijk, want circus is een heel breed begrip, waar je alle kanten mee uit kan.

Zo kunnen leerlingen toewerken naar een complete circusvoorstelling, waar veel voorbereidingen voor nodig zijn.
Er kan in kleinere groepjes gewerkt worden aan de publiciteit, aankleding (decors en kostuums), belichting, muziek, kaartverkoop, limonade en popcornverkoop, etc.
Maar ……  voor de voorstelling zijn natuurlijk wel échte artiesten nodig, anders koopt niemand een kaartje!

De docenten van de Circusschool kunnen hierbij helpen, door middel van het geven van verschillende workshops circustechnieken en zinvolle adviezen bij de totstandkoming van de circusvoorstelling.
Daarbij geven zij de leerlingen volop de ruimte hun eigen fantasie te gebruiken

De hulp van Circusschool de Hoogte wordt niet alleen
ingeschakeld bij het maken van circusvoorstellingen,
maar ook voor projecten waarvan circustechnieken een onderdeel zijn.
Zo wordt het thema circus soms toegepast in rekenen,
taal, wereldoriëntatie, ICT, techniek en natuurkunde.

Voorbeeld:
Circusschool de Hoogte heeft samen met de Piter Jelles Aldlan in Leeuwarden een tweetal voorstellingen ontwikkeld, waarbij allerlei natuurkundige verschijnselen samengaan met circustechnieken.
De eerste voorstelling stond in het teken van proeven met water en vuur.
Hierin werd o.a. gejongleerd met brandende voorwerpen en gebalanceerd met waterbakjes.
Alle 2de klassers van de Havo/Vwo hebben 15 weken lang, 2 lesuren per week mogen besteden aan dit project, genaamd het Circus of Sciènce.
Vanwege het grote succes werd dit project het jaar daarop nogmaals herhaald, dit keer met elektriciteit als thema.
Het resultaat was twee spectaculaire voorstellingen, die een aantal keren werd gespeeld voor leerlingen van het basis- en middelbaar onderwijs.

Wilt u een soortgelijk project op uw eigen school? Wij kijken graag samen met u naar de mogelijkheden.